Hoe kan ik bezwaar maken tegen de hoogte van de huurprijs?
Hoe kan ik de maximale huurprijs van mijn woning berekenen?
Ik krijg huurtoeslag. Moet ik zelf de nieuwe huurprijs aan de Belastingdienst doorgeven?
Kan ik bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking?
Wat is de maximale huurprijs die voor mijn woning gevraagd kan worden?
Waarom verhoogt Viveste de huur?
Wij verhogen de huur, omdat de kosten van Viveste ook stijgen. Onze kosten zijn:
- Reparaties en onderhoud aan de woningen zodat ze heel en veilig blijven;
- Nieuwe woningen bouwen (zodat er voldoende woningen komen waar vraag naar is, nu en in de toekomst);
- Rente op leningen (die we hebben afgesloten voor onderhoud en nieuwbouw dat we niet van de huuropbrengsten konden betalen);
- Energiezuiniger maken van woningen (zodat ook onze huurders goed kunnen wonen en we aan alle wettelijke regels voor energiebesparing voldoen);
- Bedrijfslasten (zoals personeel, kantoor, enzovoort);
Deze kosten gaan jaarlijks omhoog, daarom moeten wij ook voor meer inkomsten zorgen. Daarbij zoeken wij elk jaar de balans tussen de huur die bij de kwaliteit van de woningen past en de inkomsten die wij nodig hebben.
Wat is de huurverhoging per 1 juli 2022 van Viveste?
De huurverhoging gaat over alle inkomens in het jaar 2020 die ingeschreven staan per 1 juli 2022 op het adres van de huurwoning.
Laag inkomen | Middeninkomen | Hoog inkomen | |
1-pers. huishoudens | t/m € 47.948 | € 47.949 - € 56.527 | Vanaf € 56.528 |
2+ pers. huishoudens | t/m € 55.486 | € 55.487 - € 75.369 | Vanaf € 75.370 |
Voorstel huurverhoging: | Inflatie (2,3%) | + € 50,- (per maand) | + € 100,- (per maand) |
Voor het eerst maakt de overheid een verschil in huishoudensgrootte. Ook is er onderscheid gemaakt in: lage inkomens, middeninkomens en hoge inkomens.
De huurverhoging mag nooit over de maximale huurprijs van de woning gaan. Dit kan betekenen dat sommige huurders een huurverhoging krijgen van een ander (en dus lager) bedrag.
De huurverhoging gaat alleen over sociale huurwoningen. Voor vrije sectorhuurwoningen, tijdelijke huurcontracten, garages, bergingen, parkeerplaatsen en tuinen gelden andere percentages.
Hoe hoog mag de huurverhoging zijn?
Elk jaar bepaalt de Rijksoverheid met welk percentage de huur van corporatiewoningen maximaal mag stijgen. De huurverhoging gaat over alle inkomens in het jaar 2020 die ingeschreven staan per 1 juli 2022 op het adres van de huurwoning:
Per 1 juli 2022:
Per 1 juli 2022 | Rijksoverheid |
Inflatie vastgesteld op: | 2,3% |
Lage inkomens 1-pers huishoudens: t/m € 47.948 2+ pers huishoudens: t/m € 55.486 | max. 2,3% |
Midden inkomens 1-pers huishoudens: € 47.948 – € 56.527 2+ pers huishoudens: € 55.487 – € 75.369 | max. + € 50,- (per maand) |
Hoge inkomens 1-pers huishoudens: vanaf € 56.527,01 2+ pers huishoudens: vanaf € 75.369,01 | max. + € 100,- (per maand) |
Geliberaliseerde huurcontracten (vrije sector) | max. 3,3% |
Onbekende inkomens | Max 2,3% |
Huishoudens waar de eenmalige huurverlaging in 2022 ingaat, krijgen geen huurverhoging in 2022 | 0% |
Uitzonderingen voor de inkomensafhankelijke huurverhoging | 2,3% |
Uw huishoudinkomen is het gezamenlijk verzamelinkomen over 2020, van de huurder en overige bewoners die per 1 juli 2022 bij de gemeente ingeschreven staan op het adres van uw huurwoning.
In de huurverhogingsbrief wordt dit adres genoemd. Van alle bewoners telt het inkomen mee. Voor bewoners die per 1 januari 2022 nog geen 23 jaar zijn, telt alleen het inkomen mee dat boven het minimumloon uitkomt van € 21.422 euro.
Waarom kijken we naar het inkomen van 2 jaar geleden? Het inkomen over 2021 is nog niet definitief vastgesteld door de Belastingdienst voor 1 mei.
Hoe komt Viveste aan mijn inkomen?
Voor de huurverhoging vragen wij bij de Belastingdienst een huishoudverklaring op. Dit gebeurt in maart en april. Wij weten alleen of u in de groep ‘lage inkomens, ‘middeninkomens’, of ‘hoge inkomens’ hoort.
Viveste weet uw inkomen dus niet, en wij weten ook niet hoe groot uw huishouden is.
De Belastingdienst laat u per brief weten als wij een huishoudverklaring van uw adres hebben opgevraagd en ontvangen.
Wat betekent dit voor mijn huurtoeslag?
Viveste geeft de nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst, dat hoeft u niet zelf te doen bij de jaarlijkse huurverhoging. Om te zien of u recht heeft op huurtoeslag, kunt u een proefberekening maken op www.toeslagen.nl.
Wordt uw huur hoger dan € 763,47 euro (liberalisatiegrens), dan blijft u recht houden op huurtoeslag. Met uw huurcontract of de huurverhogingsbrief kunt u dit bewijzen bij de Belastingdienst.
Woont u in een sociale huurwoning en is uw huur vorig jaar al hoger dan € 763,47 én is uw inkomen gedaald? Dan kunt u weer aanspraak maken op huurtoeslag.
Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
Bent u het oneens met de huurverhoging? In de Huurkrant 2022 op viveste.nl en op www.huurcommissie.nl kunt u lezen in welke situaties u bezwaar kan maken en hoe dat moet. Dit moet u vóór 1 juli 2022 doen. Het bezwaarschrift dient u in bij Viveste.
Is uw inkomen gedaald of uw huishoudensgrootte veranderd naar 1 persoon?
Vergeet uw bewijs niet mee te sturen: inkomensverklaring 2021 van het hele huishouden (opvragen bij de Belastingdienst) en BRP (opvragen bij de gemeente). Viveste kan uw bezwaar niet behandelen als de stukken niet compleet zijn.
Wat gebeurt er als ik de nieuwe huurprijs niet betaal?
Als u vóór 1 juli 2022 geen bezwaar indient bij Viveste, dan gaat u akkoord met de huurverhoging. Betaalt u dan de nieuwe huurprijs niet? Dan zullen wij u betalingsherinneringen sturen .
Als u vóór 1 juli 2022 bezwaar indient bij Viveste en het is terecht, dan passen wij de huurverhoging voor u aan.
Als Viveste uw bezwaar onterecht vindt, dan sturen wij uw bezwaar naar de Huurcommissie.
De Huurcommissie bepaalt met de voorschriften wie gelijk heeft. Als u gelijk krijgt, krijgt u geen huurverhoging. Krijgt u geen gelijk? Dan moet u per 1 juli 2022 de nieuwe huurprijs betalen.
Hierover leest u meer in de Huurkrant 2022.
Wat is inkomensafhankelijke huurverhoging?
Inkomensafhankelijke huurverhoging is een extra huurverhoging voor huishoudens met een hoger inkomen. Deze huurverhoging wordt bepaald door het huishoudinkomen, dat zijn alle inkomens van alle bewoners op uw adres. In het onderstaande schema kunt u lezen, tot welke groep u hoort:
Laag inkomen | Midden inkomen | Hoog inkomen | |
1-pers. huishouden | t/m € 47.948 | € 47.949 - € 56.527 | Vanaf € 56.528 |
2+ pers. huishoudens | t/m € 55.486 | € 55.487 - € 75.369 | Vanaf € 75.370 |
Voorstel huurverhoging | Inflatie (2,3%) | + € 50,00 (per maand) | + € 100,00 (per maand) |
Met de inkomensafhankelijke huurverhogingen investeren wij extra in nieuwbouw en duurzaamheid. Daarnaast gebruiken wij de extra inkomsten om de laagste inkomens extra te helpen
Waarom is de inkomensafhankelijke huurverhoging een vast bedrag?
Wij kunnen ons voorstellen dat u verrast bent door de hogere huurverhoging. De inkomensafhankelijke huurverhoging is veranderd. Het is geen percentage meer, maar een vast bedrag per maand. De overheid stelt dat hogere inkomens een hogere en meer passende huur kunnen dragen, en dat woningcorporaties juist de lagere inkomens extra moet helpen. Viveste volgt de keuze van de overheid. Maakt u zich toch zorgen om betalingsproblematiek? Dan horen wij graag van u.
Ben ik een uitzondering voor de inkomensafhankelijke huurverhoging?
Heeft u een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen van + € 50,00 euro of + € 100,00 euro? Als u tot de uitzondering hoort, stuur ons het bezwaar met het bewijs vóór 1 juli 2022.
De uitzonderingen zijn:
- Uw inkomen is in 2021 gedaald.
- Uw huishouden is veranderd naar 1 persoon.
In het onderstaande schema kunt u zien in welke groep u dan wel valt en welke huurverhoging hierbij hoort:
Laag inkomen | Midden inkomen | Hoog inkomen | |
1-pers. huishouden | t/m € 47.948 | € 47.949 - € 56.527 | Vanaf € 56.528 |
2+ pers. huishoudens | t/m € 55.486 | € 55.487 - € 75.369 | Vanaf € 75.370 |
Voorstel huurverhoging | Inflatie (2,3%) | + € 50,00 (per maand) | + € 100,00 (per maand) |
Uw huurverhoging wordt aangepast naar 2,3%:
Kan ik bezwaar maken als mijn inkomen in 2022 is gedaald?
Nee, dat is nog niet mogelijk. De reden hiervan is dat het belastbaar huishoudinkomen over 2022 nog niet berekend kan worden, omdat het jaar nog niet is afgesloten.
Als dit wel bekend is (in 2023), kunt u bij ons wel de aanvraag doen. Dan wordt uw huurprijs aangepast.
Kan ik een huurspecificatie krijgen?
U ontvangt elk jaar bij de huurverhoging een nieuwe huurspecificatie. Heeft u die niet meer, dan kunt u een nieuwe opvragen. Mail naar info@viveste.nl. Vergeet niet uw adres te vermelden
Mijn energiekosten zijn gestegen, kan Viveste iets betekenen?
Wij begrijpen goed dat u zich zorgen maakt over de hogere energiekosten. Wij werken samen met energiecoaches in de gemeente Houten en gemeente Wijk bij Duurstede. Een energiecoach kan u helpen voor energiebesparing. Kijk voor meer informatie op https://www.viveste.nl/hulp-met-energie-besparen/.
Wij verhogen de prijs van het serviceabonnement voor kleine herstellingen.
In artikel 21 van de algemene voorwaarden staat dat wij het bedrag van het serviceabonnement elk jaar per 1 juli mogen aanpassen. Wij hebben acht jaar geen prijsverhoging doorgevoerd. Dit jaar doen wij dit wel, van € 4,85 naar € 6,15 per maand. U kunt hiertegen geen bezwaar maken. U kunt wel het serviceabonnement opzeggen, mail dan naar administratie@viveste.nl. Meer informatie kunt u lezen op www.viveste.nl/ik-huur/serviceabonnement/.
Ik kan moeilijk rondkomen, kan Viveste helpen?
Zit u in een situatie waardoor u moeite heeft de huur te betalen? U bent altijd welkom om dat met ons te bespreken. Neem gerust contact op voor een afspraak met onze consulenten van de huurincasso via huurincasso@viveste.nl. We kijken dan samen wat in uw situatie de beste oplossing is.
Wat is de huurverhoging voor vrije sectorhuurwoningen?
Voor vrije sectorwoningen mag de huurverhoging maximaal 3,3% zijn.
In het contract is afgesproken dat de huurverhoging van vrije sectorwoningen gebaseerd is op het CPI (consumenten prijs index). Als deze hoger is dan 3,3%, dan wordt de huurverhoging 3,3%.
Is de leiding of kraan bevroren?
Welk onderhoud moet ik altijd zelf doen?
Wie verzorgt gemeenschappelijke ruimtes?
Het kan iedereen overkomen: u bent uw sleutels vergeten. Of u bent ze kwijt. Staat u voor de deur en kunt u niet in uw huis? Bel ons dan. Wij zorgen dan zo snel mogelijk dat u weer in huis kunt. De kosten hiervan betaalt u zelf. ’s Avonds en in het weekend is dit wat duurder. Heeft u bijvoorbeeld een nieuw slot nodig? Dan betaalt u dit ook zelf.
Kunt u niet naar binnen? Dan vragen we u om uw rijbewijs, paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Zo voorkomen we dat we vreemden in uw huis laten. Bent u uw sleutels kwijt of zijn ze gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de politie.
Tips:
Doet de buitenverlichting het niet?
Bel ons dan meteen. We laten de buitenlampen zo snel mogelijk maken. U kunt bellen als de volgende verlichting het niet doet:
Doet internet, de televisie of telefoon het niet?
Er komt geen water uit mijn kraan
Heeft u geen warm water of is de boiler kapot?
Heeft u last van vocht en schimmel in huis?
Het slot van mijn binnendeur is kapot
Ik ben buitengesloten en de sleutels liggen binnen
Ik heb een serviceabonnement. Kan ik dan ook klusjes in huis laten uitvoeren?
Kan Viveste een reparatie voor mij uitvoeren met onderdelen die ik zelf heb gekocht?
Lekt de kraan? Of blijft de stortbak van de wc doorlopen?
Moet ik de reparatie zelf betalen?
Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?
Wat gebeurt er als ik niet thuis ben als de aannemer langskomt?
Geldt mijn incassomachtiging voor Viveste nog als ik verhuis?
Als u Viveste een machtiging heeft gegeven, mogen wij automatisch iedere maand huur en servicekosten van uw rekening laten afhalen. Dat heet ‘automatisch incasseren’. Zo’n incassomachtiging blijft geldig voor de termijn die u met ons heeft afgesproken. Als u verhuist en alle afrekeningen zijn betaald, dan kunt u de machtiging stopzetten. Doet u dat niet, dan wordt de machtiging automatisch stop gezet als die meer dan 36 maanden (= 3 jaar = 1.095 dagen) niet is gebruikt.
Het elektra- of waterverbruik is sterk gestegen, hoe komt dat?
Als het elektra- of waterverbruik sterk is gestegen en u weet niet hoe dat komt, mail dan naar info@viveste.nl.
U betaalt elke maand een voorschot: u betaalt vooruit. Aan het begin van het volgende kalenderjaar ontvangen wij de laatste facturen van de bedrijven die deze werkzaamheden uitvoeren. Daarna kunnen wij berekenen of u te veel of te weinig heeft betaald. Het verschil tussen de werkelijke kosten en het betaalde voorschot moet u bijbetalen, of krijgt u van ons terug. Dat heet ‘de afrekening’.
Hoe hoog is het minimum bedrag dat betaald moet worden?
Bedragen gelijk aan of kleiner dan € 2,50 hoeft u niet te betalen. We betalen alle tegoeden uit.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen de afrekening van de servicekosten?
Bent u het niet eens met de afrekening? Dan moet u dit schriftelijk laten weten aan Viveste en aangeven waarom u het niet eens bent met de afrekening. U kunt een mail sturen aan servicekosten@viveste.nl. Viveste moet binnen drie weken schriftelijk reageren op uw bezwaar. Als Viveste uw bezwaar niet wegneemt kunt u een verzoek indienen bij de Huurcommissie. Voorwaarde is wel dat het geschil gaat over een bedrag van € 36 of meer (drempelbedrag). Meer informatie over het indienen van een verzoek bij de Huurcommissie leest u op https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten-en-nutsvoorzieningen.
Ik betaal voor schoonmaak, glasbewassing, tuinonderhoud, enzovoort, maar het complex is vies.
Als u klachten heeft over schoonmaak en/of onderhoud, mail die dan naar info@viveste.nl. Of u meldt ze bij de wijkbeheerder.
Ja, u kunt de rekeningen opvragen via servicekosten@viveste.nl
Vorig jaar had ik geen afrekening servicekosten en dit jaar wel.
Als u vorig jaar geen overzicht van de servicekosten heeft gekregen en dit jaar wel, is uw woonsituatie het afgelopen jaar veranderd. Dat kan zijn:
Waarom berekent Viveste administratiekosten en hoe hoog zijn die?
Viveste berekent administratiekosten voor de handelingen die wij moeten doen om per huurder per jaar het juiste overzicht van de kosten te maken.
Over de warmtelevering (gas algemene ruimte(s)) zijn de administratiekosten wettelijk maximaal 2%.
Over de overige diensten en producten zijn de administratiekosten wettelijk maximaal 5%.
Waarom krijg ik niet al in januari een afrekening?
Aan het begin van het jaar ontvangen we de rekeningen van het voorgaande jaar van de bedrijven die de werkzaamheden uitvoeren. Daarna moet Viveste per huurder het voorschotbedrag en alle kosten van het kalenderjaar verzamelen, controleren en verrekenen. Daar hebben wij meer dan een maand tijd voor nodig.
Waarom moet ik meer/minder bijbetalen dan vorig jaar of waarom krijg ik meer/minder terug?
Hiervoor kunnen onderstaande oorzaken zijn:
Waarvoor betaal ik servicekosten?
Er zijn twee soorten servicekosten:
Wanneer moet Viveste mij laten weten wat ik moet betalen of wat ik terugkrijg?
Voor 1 juli hoort u van Viveste of u over het jaar ervoor moet bijbetalen (en hoeveel) of dat u geld terugkrijgt.
De wijkbeheerder is voor Viveste de ‘ogen en oren’ in de wijk en het eerste aanspreekpunt voor bewoners. De wijkbeheerder werkt mee aan een leefbare woonomgeving en helpt bij het aanpakken van problemen. Ervaart u problemen in uw buurt? U kunt zijn of haar hulp daarbij vragen. Ook kunt bij hem of haar terecht voor ideeën voor uw woonomgeving.
Wat gebeurt er als de huurder overlijdt?
Als de huurder overlijdt, krijgen de erven (meestal) voor 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarin de huurder is overleden van Viveste een overzicht van alle kosten. Dan weten de erven of zij moeten bijbetalen (en hoeveel) of geld terugkrijgen.
Wat gebeurt er als ik verhuis?
Als u verhuist, krijgt u voor 1 juli van het volgende kalenderjaar nadat u verhuisd bent van Viveste een overzicht van alle kosten. Dan weet u of moet bijbetalen (en hoeveel) of dat u geld terugkrijgt.
Servicekosten betaalt u voor diensten en producten die eigenlijk huurdersonderhoud zijn, maar die Viveste voor u doet. U betaalt deze kosten vooruit, tegelijk met de netto huur. Bijvoorbeeld schoonmaak, elektra en water van de algemene ruimtes.
Zijn voor alle huurders in een complex de servicekosten even hoog?
Nee, binnen een complex kunnen huurders verschillende servicekosten betalen. Dat komt bijvoorbeeld omdat een benedenwoning geen gebruik hoeft te maken van een lift, of een ingang met brievenbus aan de straat heeft en dus geen gebruik hoeft te maken van gemeenschappelijke ruimte(s). Per woning in een trappenhuis kunnen de servicekosten verschillen, bijvoorbeeld omdat het aantal kamers per woning verschilt.
Hoe wordt de wettelijke maximumprijs bepaald?
Hoe wordt leidingafgifte berekend?
Hoe wordt mijn warmteverbruik gemeten?
Is er een geschillencommissie speciaal voor onenigheid over warmtelevering?
Is het maximumtarief bij alle wooncomplexen hetzelfde?
Kan ik een betalingsregeling treffen?
Kan ik zelf zien wat mijn verbruik is?
Wanneer worden de meters uitgelezen?
Wat is een ‘ligging correctie’?
Wat is een collectieve installatie/blokverwarming?
Welke kosten mag Viveste in rekening brengen?
Wie bepaalt de hoogte van mijn voorschotbedrag?
Hoe weet ik of ik in een vrije sectorwoning woon?
Mijn inkomen is net te hoog/te laag voor de gewenste woning. Kan Viveste een uitzondering maken?
Mijn sleutels zijn kwijt / gestolen. Wat moet ik doen?
Welke voorwaarden gelden voor toestemming tot inwoning?
Hoe ver van tevoren kan ik mijn huuropzegging doorgeven?
Mag ik de verandering ter overname aanbieden?
Mag ik een zelf aangebrachte verandering in de woning achterlaten?
Mag ik een zelf aangebrachte verandering meenemen?
Wat mag bij opzeggen van de woning achterblijven en wat niet?
Hoe gaat woningruil bij woningen voor bijzondere doelgroepen?
Komt Viveste bij woningruil mijn woning controleren?
Mijn aanvraag is afgewezen. Hoe kan ik bezwaar maken?
Asbest klinkt eng en gevaarlijk. In sommige situaties is dat ook zo, maar vaak ook niet. En dat kan verwarrend zijn.
Asbest is een verzamelnaam van een aantal in de vrije natuur voorkomende mineralen, die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine vezels. Als die vezels vrijkomen, kunnen ze op termijn ziekten als long- en darmkanker veroorzaken. Maar alleen bij mensen die deze vezels hebben ingeademd. Vaak zijn dit mensen die beroepsmatig in contact zijn gekomen met asbest, vooral in de jaren zestig en zeventig. De ziekte ontstaat soms pas jaren nadat iemand asbest heeft ingeademd. Hoe hoog het risico is dat je ziek wordt, wordt bepaald door hoe lang en hoe vaak iemand is blootgesteld aan de vezels. Zo is bij eenmalige blootstelling het risico op asbestgerelateerde ziekte statistisch gezien heel erg klein.
Hoe herken ik asbest?
Woningen die gebouwd zijn voor 1994 zijn asbestverdacht. Hiermee bedoelen wij dat er een kans is dat er asbesthoudende materialen zijn gebruikt tijdens de bouw van de woning. Uiteraard zit lang niet in elke verdachte woning asbest. Als leek herken je asbest jammer genoeg niet. De aanwezigheid van asbest kan alleen worden vastgesteld door materiaalonderzoek in een laboratorium door daarvoor opgeleide mensen.
Sinds wanneer is asbest verboden?
Asbest leek aanvankelijk een ideaal bouwmateriaal. Het is sterk, slijtvast, bestand tegen loog, zuur en warmte. Het werkt isolerend en was goedkoop. Het materiaal is tot 1983 daarom veel toegepast. Het kan bijvoorbeeld voorkomen in vensterbanken, rioolbuizen, vinylzeil of -tegels, bij gevelkachels, in en rondom schoorstenen, plafond- en isolatieplaten, kruipluiken en in golfplaten van schuren en garages. Maar sinds 1993 is de verkoop, het gebruik en ook het bewerken van asbest door zagen, boren, schuren of slopen helemaal verboden.
Hoe gaat Viveste om met asbest?
We hebben voor al onze woningen voor zover mogelijk in kaart gebracht of er wel of geen asbest aanwezig is. Vormt asbest een gevaar, dan saneren we preventief. Zo mogelijk in combinatie met groot onderhoud.
Asbest verwijderen
Als asbestvezels los kunnen raken en gevaar kunnen opleveren voor de gezondheid, is het nodig om het asbest te verwijderen. Viveste vraagt dan een vergunning aan en schakelt een asbestbureau in. Asbest moet altijd door een gespecialiseerd bedrijf worden verwijderd om de veiligheid te waarborgen.
Bij het verwijderen van de asbest schermt de saneerder de ruimte waar hij werkt luchtdicht af. Daardoor blijven er geen asbestvezels in uw woning of wooncomplex achter. Afhankelijk van de aard van de asbestvervuiling, zal na de sanering een gespecialiseerd laboratorium nog een luchtmeting uitvoeren. Daarmee controleert het laboratorium of echt alle vezels verwijderd zijn.
Wat kunt u zelf doen?
Zolang asbest blijft zitten waar het zit, is er geen direct gevaar voor u als bewoner. Vermoed u dat er asbest in uw woning zit? Ga er dan niet in schuren, boren, zagen of breken. Maar neem contact met ons op.
U ziet een wespennest. U heeft last van mieren of fruitvliegjes in huis. Of zelfs van muizen en ratten. Bel dan een ongediertebestrijder. U kunt ook eerst zelf maatregelen nemen. De volgende tips helpen.
De meeste slachtoffers bij brand vallen door het inademen van rook. Als u slaapt, ruikt u niets. U wordt dus niet wakker van de rooklucht. En doordat de rook veel giftige gassen bevat, raakt u al snel in een diepe bewusteloosheid. Vaak al binnen enkele minuten! Rookmelders zijn dus echt van levensbelang.
Het meest gebruikte type rookmelder is de optische melder. Deze melder maakt gebruik van een lichtgevoelige cel, die de rook waarneemt.
Kies niet voor een combimelder: een rookmelder en een koolmonoxidemelder in één. Een koolmonoxidemelder hoort namelijk op een andere plek te hangen dan een rookmelder.
Rookmelders gaan bij normaal gebruik en onderhoud zo’n tien jaar mee. Maar de batterij in de rookmelder gaat gemiddeld één jaar mee. Test daarom regelmatig of de melder nog werkt. Op iedere rookmelder zit hiervoor een testknop.
Als u na vervanging van de batterij een sticker met de datum op de rookmelder plaatst, weet u altijd wanneer hij voor het laatst is vervangen. Als de batterij bijna leeg is, hoort u elke minuut een hard piepsignaal. Dan is het tijd om de batterij te vervangen. U bent hiervoor als huurder zelf verantwoordelijk voor.
Er zijn sinds kort ook rookmelders te koop waarvan de batterij tien jaar meegaat. Informeer er naar bij de brandweer of bouwmarkt bij u in de buurt.
Maak de rookmelder regelmatig stofvrij.
De beste plek:
Gaat de rookmelder af? Controleer dan meteen of er rook of brand is! Doof het vuur meteen als dat kan. Of bel 112.
Voorkom koolmonoxidevergiftiging
Bij koud weer doen we van alles om er behaaglijk bij te zitten. Soms loopt dit verkeerd af. Elk jaar overlijden in Nederland mensen door de combinatie van een slecht onderhouden gastoestel en onvoldoende ventilatie.
Bij een onvolledige verbranding van bijvoorbeeld aardgas, hout of kolen ontstaat koolmonoxide (CO). Dit is een zeer giftig gas dat 250 maal sneller in het bloed wordt opgenomen dan zuurstof. CO-gas is een echte sluipmoordenaar; je ruikt of proeft het niet en je raakt snel bewusteloos.
Indicaties van gevaar zijn:
Viveste heeft alleen cv-ketels met een gesloten systeem. En we zorgen ervoor dat onze cv-ketels minimaal één keer per twee jaar worden schoongemaakt. Hierdoor is de kans dat er koolmonoxide uit de ketel vrijkomt zeer klein. We plaatsen dan ook geen koolmonoxidemelders.
Zorg voor een goede ventilatie. Ook als het koud is. Voor de verbranding van gas is namelijk zuurstof nodig. Is er te weinig zuurstof, dan is de verbranding niet volledig en vormt zich koolmonoxide.
Verder kunt u eventueel zelf een koolmonoxidemelder plaatsen. Die geeft een alarm als er teveel koolmonoxide in de ruimte is. Koop hem bij een doe-het-zelfzaak en hang hem 50 centimeter boven ademhoogte. Let op: een gewone koolmonoxidemelder waarschuwt niet bij rook.
In en om uw woning is de kans klein dat u besmet raakt met legionella. Raakt u toch besmet? Dan kunt u de veteranenziekte krijgen. Deze ziekte is voor iedereen anders. Van een flinke verkoudheid tot zware griep met longontsteking.
De bacterie verspreidt zich vooral door verneveling van water in de lucht. Iemand anders kan u niet besmetten. Ook van besmet water drinken wordt u niet ziek.
U kunt met een gerust hart douchen. De temperatuur van het douchewater in uw cv-ketel is afgesteld op minimaal 60°C. Bij temperaturen boven de 60°C wordt de legionellabacterie namelijk gedood.
Tips:
Komt er water in vernevelde vorm uit uw airconditioning? Dan kan legionella zich verspreiden. Vraag de leverancier van het apparaat hoe u dit kunt voorkomen.
Staat uw plantenspuit in de vensterbank in de zon? Ligt de tuinslang buiten in zon? Maak deze dan altijd leeg na gebruik. In de zon kan het water erg warm worden.
Tip:
Woninginbraak heeft een grote impact op de slachtoffers. De politie heeft veel capaciteit vrijgemaakt om dit probleem aan te pakken, maar u kunt zelf ook maatregelen nemen om woninginbraak te voorkomen.
Wacht niet tot het te laat is, maar beveilig inbraakgevoelige plekken van uw woning zelf. Kijk op de website van politiekeurmerk Veilig Wonen hoe u dit het beste kunt doen.
Het Politiekeurmerk Veilig Wonen houdt inbrekers buiten. Het is een keurmerk voor woningen die voldoen aan een aantal eisen op het gebied van inbraakpreventie en sociale zekerheid. De eisen die het keurmerk stelt, zorgen ervoor dat een inbreker langer de tijd nodig heeft om een woning binnen te komen.
Een inbraak duurt vaak maar 30 seconden. Een crimineel bedenkt zich dus wel twee keer voor hij een woning probeert te betreden als dat is voorzien van het Politiekeurmerk. De crimineel herkent deze woning aan de goede sloten, verlichting en PKVW-sticker.
Hoe kan ik veelvoorkomende onderhoudsklussen zelf doen?
Ik wil laminaat leggen in mijn nieuwe woning. Moet ik Viveste hiervoor om toestemming vragen?
Waarop wordt een aanvraag voor een zelf aan te brengen verandering beoordeeld?
Wie is verantwoordelijk voor een zelf aangebrachte verandering?
Mijn woning is geschikt voor Wocozon-panelen. Waar kan ik meer informatie krijgen?
Mijn woning is niet geschikt voor Wocozon zonnepanelen. Waar kan ik meer info krijgen?
Viveste verdeelt haar woningen in twee groepen. Waarom?
Waarom geeft Viveste huurders de kans om zonnestroom op te wekken?
Wat verdien ik aan Zonnestroom voor huurders?