Houd de berichtgeving en de maatregelen die Viveste treft rondom het Coronavirus (COVID-19) via deze website in de gaten! U kunt alleen op afspraak bij onze balie terecht. Daardoor zien wij een toename in mails en telefoontjes. Soms duurt het daarom wat langer voordat u een reactie van ons ontvangt. Hiervoor vragen wij uw begrip!

Wilt u kleiner gaan wonen?

12 april 2021

Regeling Van Groot naar Beter verandert

Wilt u kleiner gaan wonen? Dan heeft u misschien recht op voorrang als u via WoningNet zoekt naar een andere woning. Dit was al zo. Misschien zoekt u zelfs al met voorrang.
Per 1 juni verandert de werkwijze. U moet zich vooraf bij ons melden als u voorrang wilt krijgen of behouden.

U moet zich bij uw huidige verhuurder melden om voor voorrang in aanmerking te komen
Op 1 juni verandert de werkwijze om in aanmerking te komen voor de regeling Van Groot naar Beter. Huurt u bij Viveste dan kunt u zich bij ons melden. Wij controleren uw recht op voorrang en registreren dit in het systeem van WoningNet. U ontvangt hiervan een bevestiging, of een afwijzing als u niet aan de voorwaarden voldoet.

Vier voorwaarden waar u aan moet voldoen
U heeft recht op voorrang als u aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • u huurt een sociale huurwoning met minimaal vier kamers, en
  • u staat ingeschreven als woningzoekende bij WoningNet regio Utrecht, en
  • u zoekt een woning met maximaal drie kamers via WoningNet regio Utrecht, én
  • uw huidige sociale huurwoning komt na uw verhuizing vrij (er blijft dus niemand wonen).

Als u nog geen inschrijving bij WoningNet heeft, regel dit dan meteen via deze link.

Stuur een mail aan Viveste
Om voorrang aan te vragen stuurt u een e-mail naar verhuur@viveste.nl. U hoeft alleen maar uw naam, adres en registratienummer door te geven. Vermeld in het onderwerp Aanvraag voorrang Van Groot naar Beter. Bellen mag ook op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur via 088 – 989 01 23.

Meldt u voor 1 juni aan
Per 1 juni start de nieuwe werkwijze. Het is belangrijk dat u vóór die tijd uw voorrang aanvraagt. Zo voorkomt u dat u een woning misloopt.

Klik hier voor meer informatie over Van Groot naar Beter op de website van WoningNet regio Utrecht.

Veelgestelde vragen

Daarvoor is van belang het moment waarop u bent gaan huren. Was de huurprijs op het moment dat u ging huren, een vrije sectorhuurprijs, dan woont u nu in een vrije sectorwoning. Was de huurprijs op het moment dat u ging huren een sociale huurprijs, dan blijft dit een sociale huurwoning, ook als u nu een huur betaalt die boven de grens van de vrije sectorwoning komt (per 1 januari 2021 € 752,33). De liberalisatiegrenzen van voorgaande jaren kunt u vinden op rijksoverheid.nl.
Wanneer u de aangeboden woning weigert, dan wordt u alleen eerste kandidaat van de andere woning als die nog niet is aangeboden of wanneer de eerste kandidaat de woning weigert.
U kunt inderdaad alleen reageren op woningen in de regio Utrecht. Wilt u ook in andere regio’s reageren, dan moet u zich voor die regio's apart inschrijven.
Nee. Wij moeten net als alle andere woningcorporaties in Nederland voldoen aan strenge passendheidsregels. Hier mogen we niet van afwijken. Tip: stel uw zoekprofiel op WoningNet zo in dat u alleen de woningen te zien krijgt waarvoor u in aanmerking komt.
Wij raden u aan om aangifte te doen bij de politie. Telefoon 0900 88 44. Bent u al uw sleutels kwijtgeraakt? Neem dan contact met ons op om het slot te laten vervangen. De kosten komen voor uw rekening. Dit geldt tevens voor brievenbussloten. Heeft u nog een reservesleutel?  Dan kunt u een sleutelspecialist een sleutel laten bijmaken. De kosten komen voor uw rekening.
De Huurcommissie is een onafhankelijke, landelijke organisatie. De Huurcommissie houdt zich bezig met geschillen tussen huurders en verhuurders. Deze geschillen gaan over de huurprijs, onderhoud en de kosten voor servicediensten en nutsvoorzieningen. Voor meer informatie over de Huurcommissie, klikt u hier.
Huurwoningen krijgen punten voor bijvoorbeeld oppervlakte, energiezuinigheid, aantal kamers, enzovoort. Hoe meer punten, hoe hoger de woningwaardering. Wilt u de waardering van uw woning weten, stuur dan een mail naar info@viveste.nl. In de onderwerpregel zet u ‘Woningwaardering’ en uw adres. Ook de WOZ-waarde van de woning telt mee in de puntentelling. Wilt u meer weten over de WOZ-waarde van uw woning, neem dan contact op met de BSR in Tiel ( www.bsr.nl).
Als u wordt  uitgenodigd voor een gesprek moet u van te voren onderstaande gegevens aanleveren: Algemene gegevens Gegevens over u en uw huidige woning
  • Een uitgebreid uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente waar u nu woont. Bent u huurder van Viveste, dan hoeft u geen uittreksel aan te leveren. Vraag bij uw gemeente om een uittreksel waarin wij de volgende 4 gegevens kunnen terugvinden: o   hoe lang u in uw huidige woonplaats woont o   het aantal personen dat ingeschreven staat op uw adres o   uw adreshistorie o   uw burgerlijke staat.
  • Huurt u nu een woning of een kamer van een andere verhuurder? Dan levert u een verhuurdersverklaring  ingevuld en ondertekend door uw verhuurder in.
  • Woont u in een koopwoning? Dan levert u een hypotheekhoudersverklaring ondertekend door uw bank in.
We beoordelen een verzoek tot inwoning op de volgende voorwaarden:
  • een volledig en juist ingevuld aanvraagformulier samen met de gevraagde documenten
  • de grootte van de woning in relatie tot het aantal personen
  • huurschulden van de aanvrager en/of huurder bij de corporatie
  • een overlastverleden van aanvrager en/of huurder
Bij een eerstelijns familieverwantschap (ouder/kind relatie) verlenen we vrijwel altijd toestemming.