In verband met tweede Paasdag en een personeelsbijeenkomst, is ons kantoor op 22 en 23 april gesloten. U wordt automatisch doorverbonden met onze storingsdienst SMC TeleService. U kunt ook mailen naar info@viveste.nl

Senioren voorrangsregeling

U merkt dat het traplopen steeds moeilijker gaat. Of het onderhoud van de tuin groeit u ‘boven het hoofd’.  U heeft al eens gekeken naar een andere woning, maar u weet niet goed wat de mogelijkheden zijn en wat u wilt. Wie weet kunnen wij u helpen om met voorrang te verhuizen naar een (senior)geschikte twee- of driekamerwoning.

U kunt meedoen als u … 

  • huurder bent van Viveste en
  • 55 jaar of ouder bent, en
  • in een (grote) eengezinswoning of niet passende woning (bijvoorbeeld met inpandige trap of in een appartement zonder lift) woont.

Het is niet nodig dat u ingeschreven staat bij WoningNet. Woont u al in een seniorenwoning, dan komt u niet in aanmerking.

Onze senioren voorrangsregeling houdt het volgende in

  1. Wij doen u een woningaanbod, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met uw woonwensen (bijvoorbeeld een driekamerappartement met balkon in de buur van het centrum).
  2. U gaat maximaal € 50 huur per maand meer betalen (als de huur van uw huidige en nieuwe woning lager is dan € 720,42 en uw inkomen minder is dan € 38.035,-).
  3. U ontvangt een vergoeding van € 500,- als tegemoetkoming in uw verhuiskosten wanneer u een eengezinswoning achterlaat.
  4. Wij bemiddelen indien nodig bij verdere hulp en ondersteuning.

Geef uw wensen aan in uw zoekprofiel

Wilt u in aanmerking komen voor de regeling, vul dan het formulier zoekprofiel in. Geef daarop zo duidelijk mogelijk aan wat uw wensen zijn en ook wat u niet wilt hebben. En stuur het samen met de inkomensverklaring van u en uw eventuele partner naar ons op. Een inkomensverklaring (IB60) vraagt u aan bij de Belastingdienst via telefoon 0800-0543 of download deze in Mijn Belastingdienst.

Als u aan de voorwaarden voldoet, gaan wij voor u op zoek naar een andere passende woning.

Passend toewijzen en de inkomenstoets

Uw nieuwe woning moet qua huurprijs passen bij uw inkomen. Daarom voeren wij bij iedere verhuring een inkomenstoets uit. Wat als passend wordt beschouwd, ziet u in het Overzicht passend toewijzen. Is uw huishoudinkomen hoger dan € 48.655,- dan komt u uitsluitend in aanmerking voor een woning in de vrije sector (dus boven € 720,42 per maand).

Middeninkomen

Heeft u een middeninkomen (tussen de € 38.035,- en € 48.655,-) dan komt u in aanmerking voor een woning met een huurprijs tussen de € 651,04 en € 720,42. Dit is alleen van toepassing bij de senioren voorrangsregeling.

Actueel inkomen

Wanneer mogen wij uitgaan van het actuele inkomen?

  • Wanneer het actuele inkomen aanzienlijk lager is dan op de definitieve of voorlopige aanslag of op de inkomensverklaring staat.
  • Of wanneer er geen inkomensgegevens bekend zijn bij de Belastingdienst (dit staat dan op de inkomensverklaring vermeld). Aanvullend dient u dan de jaaropgave(s) in te leveren.
  • en als het actuele inkomen maximaal € 38.035,- is.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Huurwoningen krijgen punten voor bijvoorbeeld oppervlakte, energiezuinigheid, aantal kamers, enzovoort. Hoe meer punten, hoe hoger de woningwaardering. Wilt u de waardering van uw woning weten, stuur dan een mail naar info@viveste.nl. In de onderwerpregel zet u ‘Woningwaardering’ en uw adres. Ook de WOZ-waarde van de woning telt mee in de puntentelling. Wilt u meer weten over de WOZ-waarde van uw woning, neem dan contact op met de BSR in Tiel ( www.bsr.nl).
De Huurcommissie is een onafhankelijke, landelijke organisatie. De Huurcommissie houdt zich bezig met geschillen tussen huurders en verhuurders. Deze geschillen gaan over de huurprijs, onderhoud en de kosten voor servicediensten en nutsvoorzieningen. Voor meer informatie over de Huurcommissie, klikt u hier.
Nee. Wij moeten net als alle andere woningcorporaties in Nederland voldoen aan strenge passendheidsregels. Hier mogen we niet van afwijken. Tip: stel uw zoekprofiel op WoningNet zo in dat u alleen de woningen te zien krijgt waarvoor u in aanmerking komt.
Als u wordt  uitgenodigd voor een gesprek moet u van te voren onderstaande gegevens aanleveren: Algemene gegevens
  • Definitieve aanslag of Inkomensverklaring van het jaar 2016 of 2017. U kunt via uw Digi-D op mijnbelastingdienst.nl de inkomensverklaring downloaden. Hebt u geen Digi-D dan kunt u deze telefonisch aanvragen (Belastingdienst 0800-0543). Reken op een levertijd van 5 werkdagen.
Gegevens over u en uw huidige woning
  • Een uitgebreid uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente waar u nu woont. Bent u huurder van  Viveste, dan hoeft u geen uittreksel aan te leveren. Vraag bij uw gemeente om een uittreksel waarin wij de volgende 4 gegevens kunnen terugvinden: o   hoe lang u in uw huidige woonplaats woont o   het aantal personen dat ingeschreven staat op uw adres o   uw adreshistorie o   uw burgerlijke staat.
  • Huurt u nu een woning of een kamer van een andere verhuurder? Dan levert u een verhuurdersverklaring  ingevuld en ondertekend door uw verhuurder in.
  • Woont u in een koopwoning? Dan levert u een hypotheekhoudersverklaring ondertekend door uw bank in.  
Daarvoor is van belang het moment waarop u bent gaan huren. Was de huurprijs op het moment dat u ging huren, een vrije sectorhuurprijs, dan woont u nu in een vrije sectorwoning. Was de huurprijs op het moment dat u ging huren een sociale huurprijs, dan blijft dit een sociale huurwoning, ook als u nu een huur betaalt die boven de grens van de vrije sectorwoning komt (per 1 januari 2018 € 710,68). De liberalisatiegrenzen van voorgaande jaren kunt u vinden op rijksoverheid.nl.
We beoordelen een verzoek tot inwoning op de volgende voorwaarden:
  • een volledig en juist ingevuld aanvraagformulier samen met de gevraagde documenten
  • de grootte van de woning in relatie tot het aantal personen
  • huurschulden van de aanvrager en/of huurder bij de corporatie
  • een overlastverleden van aanvrager en/of huurder
Bij een eerstelijns familieverwantschap (ouder/kind relatie) verlenen we vrijwel altijd toestemming.
Wij raden u aan om aangifte te doen bij de politie. Telefoon 0900 88 44. Bent u al uw sleutels kwijtgeraakt? Neem dan contact met ons op om het slot te laten vervangen. De kosten komen voor uw rekening. Dit geldt tevens voor brievenbussloten. Heeft u nog een reservesleutel?  Dan kunt u een sleutelspecialist een sleutel laten bijmaken. De kosten komen voor uw rekening.