Reparatie melden

U woont graag comfortabel in een fijne woning. Dat vinden wij belangrijk. Daarom onderhouden wij uw woning goed. Maar wij verwachten ook dat u zelf goed voor uw woning zorgt en dat u op tijd kleine gebreken aan uw woning herstelt. Dit staat beschreven in het Besluit kleine herstellingen van de Rijksoverheid. In ons Onderhouds-ABC leest u welk onderhoud wij doen, wat u zelf moet doen en welke klussen onder ons serviceabonnement vallen.

Valt een reparatie onder onze verantwoordelijkheid of het serviceabonnement, dan kunt u onderstaand formulier gebruiken voor een reparatieverzoek.

Online reparatieformulier

  • Toegestane bestandstypen: jpg.

Veelgestelde vragen

Nee. Wij gebruiken onze eigen onderdelen. En we voeren geen reparaties uit aan en vervangen geen onderdelen die u zelf heeft aangeschaft.
Het serviceabonnement is uitsluitend bedoeld voor reparatieonderhoud in de woning. In ons  onderhouds-ABC leest u welke klussen daaronder vallen. Voor 55plussers bieden de welzijnsorganisaties in Houten en Wijk bij Duurstede de Hulp- en Klussendienst. Die is er voor kleine klusjes in en om huis, die u zelf niet (meer) kunt uitvoeren. Meer info vindt u op vanhoutenenco.nl (Houten) en stichting-binding.nl (Wijk bij Duurstede). Verder zijn er verschillende platformen waarop mensen o.a. klussen en andere diensten delen, zoals HeelNederlandDeelt.nl, maar ook de lokale Facebookpagina Heel Houten helpt elkaar! 
Dat hangt af van de factoren veiligheid, duurzaamheid en (reparatie)kosten.

Een ketel die niet meer veilig is of onvoldoende rendement levert (te energie-onzuinig is) of waarbij de reparatiekosten te hoog zijn, vervangen we. Hierover hebben we afspraken gemaakt met het onderhoudsbedrijf.

Dit betekent dus dat we ketels niet meer gelijktijdig in een hele straat of wijk, maar individueel vervangen. Een cv-ketel slijt namelijk niet door ouderdom, maar door gebruik. Een cv-ketel met veel branduren en/of  schakelmomenten slijt meer dan één met weinig branduren en/of schakelmomenten. Door de cv-ketel individueel te vervangen, doen we dit op het moment dat de ketel hier ook echt aan toe is en verdwijnen er geen goedwerkende cv-ketels op de afvalberg. Alleen bij appartementen waarbij cv-ketels op gemeenschappelijke rookgaskanalen zijn aangesloten, kan het zijn dat we bij het vervangen van de rookgaskanalen de ketels collectief vervangen.

Het kan iedereen overkomen: u bent uw sleutels vergeten. Of u bent ze kwijt. Staat u voor de deur en kunt u niet in uw huis? Bel ons dan. Wij zorgen dan zo snel mogelijk dat u weer in huis kunt. De kosten hiervan betaalt u zelf. ’s Avonds en in het weekend is dit wat duurder. Heeft u bijvoorbeeld een nieuw slot nodig? Dan betaalt u dit ook zelf.

We vragen om uw legitimatie 

Kunt u niet naar binnen? Dan vragen we u om uw rijbewijs, paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Zo voorkomen we dat we vreemden in uw huis laten. Bent u uw sleutels kwijt of zijn ze gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de politie.

Tips:

  • Zorg dat een paar mensen een sleutel van uw huis hebben. Bijvoorbeeld uw buren, familie of kennissen. U kunt dan bijna altijd uw huis weer in.
  • Pas op dat uw voordeur niet dichtwaait als u even buiten bent. Bijvoorbeeld omdat er een andere deur of een raam openstaat.
  • Laat de sleutel niet aan de binnenkant van de deur zitten. Dat kan inbrekers helpen.
  • Bent u de sleutel van het portiek kwijt? Dan kunt u bij ons een nieuwe sleutel kopen. U kunt geen nieuwe huissleutel bij ons kopen. Deze kunt u zelf laten bijmaken.
  • Vraagt u de politie om de deur voor u open te breken? Dan geeft dit vaak meer schade. Laat ons het daarom liever doen. Dat scheelt kosten.
Blijft een kraan lekken, ook als u hem dicht draait? Blijft de stortbak van het toilet doorlopen? Bel ons dan. 
Tips:
  • Stroomt de stortbak hard door? Draai dan tijdelijk de toevoerkraan bij het toilet dicht. U kunt dan af en toe doorspoelen met een emmertje water. Het afsluitkraantje weer even opendraaien kan ook.
  • Draai kranen niet te stevig dicht. De kraan kan dan aan de binnenkant kapotgaan.

Bel ons dan meteen. We laten de buitenlampen zo snel mogelijk maken.  U kunt bellen als de volgende verlichting het niet doet:

  • de algemene verlichting bij uw woning of appartement;
  • een lamp in het trappenhuis;
  • lampen op de galerij;
  • een lamp in de brandgang.
Heeft u schade door inbraak? Doe altijd aangifte bij de politie. U krijgt dan een verklaring van de politie (proces-verbaal). Daarna kunt u contact met ons opnemen. Heeft u geen proces-verbaal? Dan betaalt u de reparatie zelf. 
Tips:
  • Gaat u op vakantie? Sluit alle deuren en ramen. Vergeet niet de dakramen.
  • Vergeet u ons niet te bellen na een inbraak. Daarmee voorkomt u dat u de reparatie zelf moet betalen als de politie de ruit laat maken.
U bent automatisch lid van het glasfonds. Bel met Glascombinatie Nederland: 0800 022 44 10.
Gaat het om een noodreparatie? Dan kunt u 24 uur per dag bellen. Zij zorgen dat u een nieuwe ruit krijgt. Of zij zorgen voor een noodoplossing. 
Let op! Soms bellen anderen de politie voor een kapotte ruit bij u. De politie kan de ruit dan tijdelijk laten maken. Dit betalen wij niet altijd. 
Tips:
  • Zet uw ramen vast op een haak of doe ze dicht.
  • Let op: Niet alleen het glas kan kapot gaan. Het kozijn kan ook kapot waaien bij harde wind.
Als de aannemer u niet thuis treft, kunnen wij hiervoor kosten in rekening brengen. Zorg daarom dat u thuis bent wanneer u een afspraak heeft.
In ons ‘Onderhouds-ABC kunt u lezen welke werkzaamheden Viveste uitvoert, wat u zelf moet uitvoeren (zie ook onze praktische instructievideo's ) en wat onder het service-abonnement valt. In onderstaande gevallen draait u altijd zelf op voor de kosten van reparatie:
• onnodige of opzettelijke schade (bijvoorbeeld stukgeslagen ruiten)
• onjuist of ondeskundig gebruik (bijvoorbeeld verstopping van de riolering door frituurvet)
• nalatigheid (zoals lekkage door bevriezing);
• onoplettendheid (bijvoorbeeld buitensluiting);
• niet tijdig melden van storingen / gebreken.

Ook vergoeden wij geen reparaties aan Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV’s).
Heeft niemand in uw omgeving een reservesleutel, dan kunnen wij een aannemer sturen. De kosten komen voor uw rekening. Buiten kantooruren en in het weekend gelden hogere tarieven.
Wilt u een cilinder vervangen, maar is uw huidige cilinder nog in goede staat? De kosten van vervanging komen dan voor uw rekening. U kunt ook zelf een nieuw (cilinder)slot aanschaffen en plaatsen. Goed om te weten: Als u een slot vervangt of laat vervangen, bewaar dan het oude slot. Het is mogelijk dat u het oude slot bij verhuizing terug moet plaatsen.
Reparaties aan binnendeursloten vallen onder het  serviceabonnement. Heeft u geen serviceabonnement dan bent u zelf verantwoordelijk voor reparatie.
Controleer eerst of de hoofdkraan openstaat. Is dat het geval en blijft het probleem zich voordoen? Controleer dan of het probleem zich bij alle kranen voordoet. Is dat het geval, neem dan contact op met waterleidingbedrijf Vitens. Telefoon 0900 06 50.
Neem rechtstreeks contact op met het bedrijf waarmee wij een contract hebben. Woont u in de gemeente Houten, Bunnik of in Werkhoven? Bel RRS: (030) 248 26 00. Woont u in de gemeente Wijk bij Duurstede? Bel Maigret b.v.: (0343) 57 12 17 Is de regenpijp verstopt, zoek dan hierboven op welke rioolontstopper u kunt bellen. U kunt ook eerst contact met ons opnemen.
Dit kan komen doordat een apparaat of lamp kapot is. Weet u niet wat er kapot is? Doe dan de stekkerproef:
  • Haal alle stekkers uit het stopcontact. Denk ook aan de apparaten in de schuur of berging.
  • Zet de aardlekschakelaar om (of plaats een nieuwe stop). Wil de (aardlek)schakelaar niet ingeschakeld blijven? Of brandt de zekering gelijk weer door? Bel ons dan.
  • Steek de stekkers van de apparaten en de lampen 1 voor 1 weer in het stopcontact. Vliegt de stroom er weer uit? Dan is dat het apparaat of de lamp die de storing veroorzaakt.
Let op! Komt de storing door uw eigen apparatuur of lamp? Dan betaalt u de kosten van de elektricien zelf. 
Tips:
  • Bekijk de instructievideo over stroomstoring
  • Heeft u apparatuur die veel elektriciteit nodig heeft? Zoals een wasdroger of vaatwasser? Zorg er dan voor dat de groepenkast en de aansluitingen dit aankunnen.
  • Heeft u een extra groep nodig? Laat dit dan zelf maken door een erkend installateur.
  • Bewaar een zaklamp in de meterkast. Dan heeft u altijd licht als de elektriciteit uitvalt. Controleer af en toe of de batterijen van de zaklamp nog vol zijn.
Draai dan de hoofdkraan dicht (rechtsom). De hoofdkraan zit meestal in de meterkast. Of onder het luik bij de voordeur. Bel ons om de lekkage te laten maken. Tips:
  • Wees voorzichtig met boren of schroeven in de buurt van een kraan. Daar zitten waterleidingen in de muur. Maar deze kunnen ook op andere plaatsen zitten. Een leidingzoeker kan helpen.
  • Boor niet in de vloer. Hier kunnen ook leidingen voor water, verwarming en elektriciteit liggen. Let ook op met tapijtlatten die u op de vloer spijkert.
  • Gebruik de meterkast niet als opbergkast. Heeft u een lekkage? Dan moet u het water snel kunnen afsluiten.
Een combiketel (cv) verwarmt de centrale verwarming en het water van de kranen en de douche. De boiler is van uzelf of deze huurt u van Eneco. Doet uw cv of boiler het niet? 
Vul hier direct uw postcode en huisnummer in om te zien wel bedrijf u kunt bellen. Of u ziet op de sticker op uw cv-ketel of boiler welk bedrijf u kunt bellen. 
Tips:
  • Probeer de storing eerst zelf op te lossen. Druk bijvoorbeeld de resetknop in.
  • Kijk op de drukmeter van de ketel. Is de druk van de ketel lager dan 1.2 bar? Vul de ketel dan zelf bij.
  • Bekijk de instructievideo hoe u de cv bij vult.
  • Heeft u een lekkage? Of is een leiding of radiator kapot? En kunt u het zelf niet oplossen? Bel ons dan. Is de storing ernstig? Dan kunt u ook ’s avonds of in het weekend bellen. 
U kunt Eneco alleen bellen bij een algehele storing aan de stadsverwarming.
Kunt u storingen van telefoon, televisie en internet niet zelf oplossen? Neem dan zelf contact op met het bedrijf waar u een contract mee heeft. Wij zijn hiervoor niet verantwoordelijk.
Bel ons dan gerust. Of bel het onderhoudsbedrijf van de lift. Het telefoonnummer vindt u in de lift. Zit u in de lift? Druk dan op de noodknop. U krijgt contact met iemand van het liftbedrijf. 
Tips om een storing te voorkomen:
  • Zet geen te zware spullen in de lift. Ook niet als u aan het verhuizen bent.
  • Zorg dat de liftdeur altijd dicht kan. Zet nooit iets voor of tussen de deur.
Ziet u zwarte stipjes op de wanden en/of het plafond in de badkamer? Dan is dat waarschijnlijk schimmel. In een speciale instructievideo op deze website laten we zien hoe u schimmel kunt verwijderen.  U kunt schimmel voorkomen door:
  • continu te ventileren (24 uur per dag), ook in de winter
  • en vooral tijdens en na het koken en douchen extra te ventileren door een raam of deur open te zetten