Wat te doen bij...

Gaat er iets kapot in of om huis? Is er ingebroken? Of heeft u last van ongedierte? Hier leest u wat u kunt doen.

Wat te doen bij...

  • Heeft u geen stroom?

    Dit kan komen doordat een apparaat of lamp kapot is. Weet u niet wat er kapot is? Doe dan de stekkerproef:

    • Haal alle stekkers uit het stopcontact. Denk ook aan de apparaten in de schuur of berging.
    • Zet de aardlekschakelaar om (of plaats een nieuwe stop). Wil de (aardlek)schakelaar niet ingeschakeld blijven? Of brandt de zekering gelijk weer door? Bel ons dan.
    • Steek de stekkers van de apparaten en de lampen 1 voor 1 weer in het stopcontact. Vliegt de stroom er weer uit? Dan is dat het apparaat of de lamp die de storing veroorzaakt.

    Let op! Komt de storing door uw eigen apparatuur of lamp? Dan betaalt u de kosten van de elektricien zelf. 

    Tips:

    • Bekijk de instructievideo over stroomstoring
    • Heeft u apparatuur die veel elektriciteit nodig heeft? Zoals een wasdroger of vaatwasser? Zorg er dan voor dat de groepenkast en de aansluitingen dit aankunnen.
    • Heeft u een extra groep nodig? Laat dit dan zelf maken door een erkend installateur.
    • Bewaar een zaklamp in de meterkast. Dan heeft u altijd licht als de elektriciteit uitvalt. Controleer af en toe of de batterijen van de zaklamp nog vol zijn.
  • Heeft u een lekkage?

    Draai dan de hoofdkraan dicht (rechtsom). De hoofdkraan zit meestal in de meterkast. Of onder het luik bij de voordeur. Bel ons om de lekkage te laten maken.

    Tips:

    • Wees voorzichtig met boren of schroeven in de buurt van een kraan. Daar zitten waterleidingen in de muur. Maar deze kunnen ook op andere plaatsen zitten. Een leidingzoeker kan helpen.
    • Boor niet in de vloer. Hier kunnen ook leidingen voor water, verwarming en elektriciteit liggen. Let ook op met tapijtlatten die u op de vloer spijkert.
    • Gebruik de meterkast niet als opbergkast. Heeft u een lekkage? Dan moet u het water snel kunnen afsluiten.
  • Is de leiding of kraan bevroren?

    Is de buitenkraan bevroren? Dan doet u het volgende:

    1. Sluit de toevoerkraan af.
    2. Zet de buitenkraan open.
    3. Zet in huis het aftapkraantje open.
    4. Zet een opvangbakje onder het aftapkraantje.

    Is de leiding of kraan kapotgevroren? Dan betaalt u zelf de kosten om dit te maken. 

    Tips:

    • Sluit leidingen van buitenkranen in de winter af. Laat ze leeglopen met het aftapkraantje.
    • Isoleer leidingen, meters en kranen in huis die kunnen bevriezen als het heel koud is.
    • Gaat u op wintersport? Zet de verwarming dan niet helemaal uit. Laat deze aan op minimaal 10 graden. Laat ook de binnendeuren open zodat de warmte in het hele huis kan komen.
  • Heeft u geen warm water of is de boiler kapot?

    Een combiketel (cv) verwarmt de centrale verwarming en het water van de kranen en de douche. De boiler is van uzelf of deze huurt u van Eneco. Doet uw cv of boiler het niet? 

    Vul hier direct uw postcode en huisnummer in om te zien wel bedrijf u kunt bellen. Of u ziet op de sticker op uw cv-ketel of boiler welk bedrijf u kunt bellen. 

    Tips:

     

    • Probeer de storing eerst zelf op te lossen. Druk bijvoorbeeld de resetknop in.
    • Kijk op de drukmeter van de ketel. Is de druk van de ketel lager dan 1.2 bar? Vul de ketel dan zelf bij.
    • Bekijk de instructievideo hoe u de cv bij vult.
    • Heeft u een lekkage? Of is een leiding of radiator kapot? En kunt u het zelf niet oplossen? Bel ons dan. Is de storing ernstig? Dan kunt u ook ’s avonds of in het weekend bellen. 

    U kunt Eneco alleen bellen bij een algehele storing aan de stadsverwarming.

  • Doet internet, de televisie of telefoon het niet?

    Kunt u storingen van telefoon, televisie en internet niet zelf oplossen? Neem dan zelf contact op met het bedrijf waar u een contract mee heeft. Wij zijn hiervoor niet verantwoordelijk.

  • Doet de lift het niet?

    Bel ons dan gerust. Of bel het onderhoudsbedrijf van de lift. Het telefoonnummer vindt u in de lift. Zit u in de lift? Druk dan op de noodknop. U krijgt contact met iemand van het liftbedrijf. 

    Tips om een storing te voorkomen:

    • Zet geen te zware spullen in de lift. Ook niet als u aan het verhuizen bent.
    • Zorg dat de liftdeur altijd dicht kan. Zet nooit iets voor of tussen de deur.
  • Heeft u last van vocht en schimmel in huis?

    Ziet u zwarte stipjes op de wanden en/of het plafond in de badkamer? Dan is dat waarschijnlijk schimmel. In een speciale instructievideo op deze website laten we zien hoe u schimmel kunt verwijderen. 

    U kunt schimmel voorkomen door:

    • continu te ventileren (24 uur per dag), ook in de winter
    • en vooral tijdens en na het koken en douchen extra te ventileren door een raam of deur open te zetten
  • Bent u uw sleutel kwijt?

    Het kan iedereen overkomen: u bent uw sleutels vergeten. Of u bent ze kwijt. Staat u voor de deur en kunt u niet in uw huis? Bel ons dan. Wij zorgen dan zo snel mogelijk dat u weer in huis kunt. De kosten hiervan betaalt u zelf. ’s Avonds en in het weekend is dit wat duurder. Heeft u bijvoorbeeld een nieuw slot nodig? Dan betaalt u dit ook zelf. 

    We vragen om uw legitimatie 

    Kunt u niet naar binnen? Dan vragen we u om uw rijbewijs, paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Zo voorkomen we dat we vreemden in uw huis laten. Bent u uw sleutels kwijt of zijn ze gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de politie. 

    Tips:

    • Zorg dat een paar mensen een sleutel van uw huis hebben. Bijvoorbeeld uw buren, familie of kennissen. U kunt dan bijna altijd uw huis weer in.
    • Pas op dat uw voordeur niet dichtwaait als u even buiten bent. Bijvoorbeeld omdat er een andere deur of een raam openstaat.
    • Laat de sleutel niet aan de binnenkant van de deur zitten. Dat kan inbrekers helpen.
    • Bent u de sleutel van het portiek kwijt? Dan kunt u bij ons een nieuwe sleutel kopen. U kunt geen nieuwe huissleutel bij ons kopen. Deze kunt u zelf laten bijmaken.
    • Vraagt u de politie om de deur voor u open te breken? Dan geeft dit vaak meer schade. Laat ons het daarom liever doen. Dat scheelt kosten.
  • Lekt de kraan? Of blijft de stortbak van de wc doorlopen?

    Blijft een kraan lekken, ook als u hem dicht draait? Blijft de stortbak van het toilet doorlopen? Bel ons dan. 

    Tips:

    • Stroomt de stortbak hard door? Draai dan tijdelijk de toevoerkraan bij het toilet dicht. U kunt dan af en toe doorspoelen met een emmertje water. Het afsluitkraantje weer even opendraaien kan ook.
    • Draai kranen niet te stevig dicht. De kraan kan dan aan de binnenkant kapotgaan.
  • Doet de buitenverlichting het niet?

    Bel ons dan meteen. We laten de buitenlampen zo snel mogelijk maken. 

    U kunt bellen als de volgende verlichting het niet doet:

    • de algemene verlichting bij uw woning of appartement;
    • een lamp in het trappenhuis;
    • lampen op de galerij;
    • een lamp in de brandgang.
  • Zit de dakgoot verstopt?

    Is de dakgoot voor u bereikbaar, verhelp dan zelf de verstopping.

    Is de dakgoot niet bereikbaar? Bel ons dan op (030) 634 90 00. 

    Tip:

    • Haal minimaal 1 keer per jaar bladeren uit de dakgoot. U kunt hiermee lekkage en schade voorkomen.
  • Zit de afvoer verstopt?

    U bent automatisch lid van het rioolfonds. Vul hier uw postcode en huisnummer in om te zien wel bedrijf u kunt bellen. 

    Let op! Gooi geen chemische ontstoppingsmiddelen in de afvoer. Dit is gevaarlijk. En het maakt het probleem vaak nog groter. 

    Tips:

    • Maak het doucheputje regelmatig schoon. Haal haren weg.
    • Bekijk de instructievideo hoe u het doucheputje schoonmaakt.
    • Gooi geen kattenbakvulling, zand, cement en grind in de gootsteen of het toilet.
    • Spoel geen frituurvet, ander vet uit pannen en overige etensresten door de gootsteen? Doe ze in de afvalbak of GFT-bak.
    • Gebruik voor chemische stoffen of resten van verf de chemobox.
    • Gooi geen luiers, maandverband, tampons, keukenpapier, tissues en vochtig toiletpapier in het toilet.
  • Is er ingebroken?

    Heeft u schade door inbraak? Doe altijd aangifte bij de politie. U krijgt dan een verklaring van de politie (proces-verbaal). Daarna kunt u contact met ons opnemen. Heeft u geen proces-verbaal? Dan betaalt u de reparatie zelf. 

    Tips:

    • Gaat u op vakantie? Sluit alle deuren en ramen. Vergeet niet de dakramen.
    • Vergeet u ons niet te bellen na een inbraak. Daarmee voorkomt u dat u de reparatie zelf moet betalen als de politie de ruit laat maken.
  • Heeft u een kapotte ruit?

    U bent automatisch lid van het glasfonds. Bel met Glascombinatie Nederland: 0800 022 44 10.

    Gaat het om een noodreparatie? Dan kunt u 24 uur per dag bellen. Zij zorgen dat u een nieuwe ruit krijgt. Of zij zorgen voor een noodoplossing. 

    Let op! Soms bellen anderen de politie voor een kapotte ruit bij u. De politie kan de ruit dan tijdelijk laten maken. Dit betalen wij niet altijd. 

    Tips:

    • Zet uw ramen vast op een haak of doe ze dicht.
    • Let op: Niet alleen het glas kan kapot gaan. Het kozijn kan ook kapot waaien bij harde wind.
  • Ruikt u gas?

    Ruikt u gas bij uw gasfornuis of gaskookplaat? Sluit dan de gaskraan bij uw kooktoestel af. Bel daarna meteen een loodgieter. 

    Ruikt u gas op een andere plaats in uw huis? Sluit meteen de hoofdgaskraan af! Deze zit in de meterkast, meestal bij de voordeur. Bel ons daarna meteen op (030) 634 90 00. Een gaslek kan levensgevaarlijk zijn! 

    Tips:

    • Ruikt u gas? Steek dan geen sigaret of kaars aan. Open vuur is heel gevaarlijk. Kom ook niet aan lichtknoppen en steek geen stekker in het stopcontact. Dat kan al een explosie geven.
    • Laat gasfornuis, gascomfort en gasslangen alleen door erkende installateurs installeren.
    • Laat uw gaskookplaat het liefst aansluiten met een gasslang van roestvrijstaal. Is de slang van rubber? Controleer deze dan regelmatig op scheurtjes, knikken en beschadigingen. Vervang de slang elke 5 jaar. Op de slang vindt u de datum waarop deze gemaakt is.
    • Zorg dat de gasslang niet klem zit. Of een te scherpe bocht heeft. Dan gaat de slang namelijk sneller kapot.
  • Heeft u last van ongedierte?

    U ziet een wespennest. U heeft last van mieren of fruitvliegjes in huis. Of zelfs van muizen en ratten. Bel dan een ongediertebestrijder. U kunt ook eerst zelf maatregelen nemen. De volgende tips helpen. 

    Tips:

    • Laat geen onbedekt eten staan of liggen.
    • Gooi geen eten naar buiten. U voert dan niet alleen vogels, maar ook ratten en muizen.
    • Heeft u last van mieren? Leg een lokdoosje neer of strooi mierenpoeder.
    • Laat (overrijp) fruit niet te lang liggen. Dat voorkomt fruitvliegjes. 
  • Asbest in uw woning?

    Asbest klinkt eng en gevaarlijk. In sommige situaties is dat ook zo, maar vaak ook niet. En dat kan verwarrend zijn.

    Asbest is een verzamelnaam van een aantal in de vrije natuur voorkomende mineralen, die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine vezels. Als die vezels vrijkomen, kunnen ze op termijn ziekten als asbestose en kanker veroorzaken.

    Asbest leek aanvankelijk een ideaal bouwmateriaal. Het is sterk, slijtvast, bestand tegen loog, zuur en warmte. Het werkt isolerend en was goedkoop. Het materiaal is tot 1983 daarom veel toegepast. Het kan bijvoorbeeld voorkomen in vensterbanken, rioolbuizen, vinyl-zeil of -tegels, bij gevelkachels, in en rondom schoorstenen, plafond- en isolatieplaten, kruipluiken en in golfplaten van schuren en garages. Maar sinds 1993 is de verkoop, het gebruik en ook het bewerken van asbest door zagen, boren, schuren of slopen helemaal verboden. 

    Hoe gaat Viveste om met asbest?

    We hebben voor al onze woningen voor zover mogelijk in kaart gebracht of er wel of geen asbest aanwezig is. Vormt asbest een gevaar, dan saneren we preventief. Zo mogelijk in combinatie met groot onderhoud. 

    Asbest verwijderen

    Als asbestvezels los kunnen raken en gevaar kunnen opleveren voor de gezondheid, is het nodig om het asbest te verwijderen. Viveste vraagt dan een vergunning aan en schakelt een asbestbureau in. Asbest moet altijd door een gespecialiseerd bedrijf worden verwijderd om de veiligheid te waarborgen. 

    Wat kunt u zelf doen?

    Zolang asbest blijft zitten waar het zit, is er geen direct gevaar voor u als bewoner. Vermoed u dat er asbest in uw woning zit? Ga er dan niet in schuren, boren, zagen of breken. Maar neem contact met ons op.

    Tip: Bekijk het filmpje voor een duidelijke uitleg over asbest.