Reparatie melden

U heeft een reparatieverzoek

U woont graag comfortabel in een fijne woning. Dat vinden wij belangrijk. Daarom onderhouden wij uw woning goed. Maar wij verwachten ook dat u zelf goed voor uw woning zorgt en dat u op tijd kleine gebreken aan uw woning herstelt. Dit staat beschreven in het Besluit kleine herstellingen van de Rijksoverheid. In ons Onderhouds-ABC leest u welk onderhoud wij doen, wat u zelf moet doen en welke klussen onder ons serviceabonnement vallen.

Valt een reparatie onder onze verantwoordelijkheid of het serviceabonnement, dan kunt u op verschillende manieren een reparatieverzoek indienen:

1.  Via onderstaand online reparatieformulier

Reparatieverzoek indienen

2. Telefonisch uw reparatie melden: (030) 634 90 00
Iedere werkdag van 8.30 - 12.30 uur

3. Kom langs de balie van ons kantoor:  Dorpsstraat 132 in Houten
Maandag tot en met donderdag van 13.00 - 16.30 uur en vrijdag van 8.30 - 12.30 uur

Is uw verzoek op een werkdag vóór 12.00 uur bij ons binnen? Dan belt onze aannemer u uiterlijk aan het einde van de volgende werkdag om een afspraak in te plannen.

Spoedreparatie?
Voor spoedeisende reparaties (zoals gaslekken, ernstige waterlekkages, uitvallende verwarming tijdens vorstperiode) kunt u ons dag en nacht bellen op (030) 634 90 00 (bij geen gehoor op (020) 485 81 29). U krijgt altijd iemand aan de lijn die u verder helpt.

Veelgestelde vragen reparatieverzoek

  • Welk onderhoud moet ik altijd zelf doen?

    U bent als huurder verantwoordelijk voor het alledaagse onderhoud binnenshuis, maar ook van de tuin. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
    • putjes van de gootsteen, wastafel en douche schoonhouden
    • ramen zemen en ventilatieroosters schoonmaken
    • hang- en sluitwerk regelmatig smeren
    • plafonds en muren schilderen of behangen en onderhouden
    • binnenschilderwerk bijhouden
    • tuin inrichten en onderhouden
    • brandgangen schoon en onkruidvrij houden
    • voorkomen dat leidingen bevriezen

  • Hoe kan ik veelvoorkomende onderhoudsklussen zelf doen?

    Voor een aantal veel voorkomende onderhoudsklussen hebben we instructievideo's gemaakt. Deze zijn te bekijken op ons Youtube kanaal.

  • Wie verzorgt gemeenschappelijke ruimtes?

    Het technische onderhoud aan gemeenschappelijke ruimtes zoals galerijen, trappenhuizen, liften en centrale hallen is onze taak. U moet wel zelf deze ruimtes schoonmaken, behalve als een schoonmaakbedrijf dit doet en u hier servicekosten voor betaalt. We vragen u om schade in gemeenschappelijke ruimtes zo snel mogelijk te melden.

  • Er komt geen water uit mijn kraan

    Controleer eerst of de hoofdkraan openstaat. Is dat het geval en blijft het probleem zich voordoen? Controleer dan of het probleem zich bij alle kranen voordoet. Is dat het geval, neem dan contact op met waterleidingbedrijf Vitens. Telefoon 0900 06 50.

  • Mijn dakgoot is verstopt

    Neem rechtstreeks contact op met RRS. Telefoon (030) 248 26 00.
    Is de regenpijp verstopt, zoek dan hierboven op welke rioolontstopper u kunt bellen. U kunt ook eerst contact met ons opnemen.

  • Het slot van mijn binnendeur is kapot

    Reparaties aan binnendeursloten vallen onder het  serviceabonnement. Heeft u geen serviceabonnement dan bent u zelf verantwoordelijk voor reparatie.

  • Mijn sleutels zijn kwijt / gestolen. Wat moet ik doen?

    Wij raden u aan om aangifte te doen bij de politie. Telefoon 0900 88 44.
    Bent u al uw sleutels kwijtgeraakt? Neem dan contact met ons op om het slot te laten vervangen. De kosten komen voor uw rekening. Dit geldt tevens voor brievenbussloten.

    Heeft u nog een reservesleutel?  Dan kunt u een sleutelspecialist een sleutel laten bijmaken. De kosten komen voor uw rekening.

  • Ik ben buitengesloten en de sleutels liggen binnen

    Heeft niemand in uw omgeving een reservesleutel, dan kunnen wij een aannemer sturen.
    De kosten (€ 65,- tijdens kantooruren) komen voor uw rekening. Buiten kantooruren en in het weekend gelden hogere tarieven.

  • Ik wil een cilinder vervangen

    Wilt u een cilinder vervangen, maar is uw huidige cilinder nog in goede staat? De kosten van vervanging komen dan voor uw rekening. De kosten per cilinder zijn € 65,-. Dit is inclusief plaatsing.  Een brievenbusslot kost inclusief plaatsing € 45,-.
    U kunt ook zelf een nieuw (cilinder)slot aanschaffen en plaatsen.

    Goed om te weten: Als u een slot vervangt of laat vervangen, bewaar dan het oude slot. Het is mogelijk dat u het oude slot bij verhuizing terug moet plaatsen.

  • Moet ik de reparatie zelf betalen?

    In ons ‘Onderhouds-ABC kunt u lezen welke werkzaamheden Viveste uitvoert, wat u zelf moet uitvoeren (zie ook onze praktische instructievideo's ) en wat onder het service-abonnement valt.

    In onderstaande gevallen draait u altijd zelf op voor de kosten van reparatie:
    • onnodige of opzettelijke schade (bijvoorbeeld stukgeslagen ruiten)
    • onjuist of ondeskundig gebruik (bijvoorbeeld verstopping van de riolering door frituurvet)
    • nalatigheid (zoals lekkage door bevriezing);
    • onoplettendheid (bijvoorbeeld buitensluiting);
    • niet tijdig melden van storingen / gebreken.

    Ook vergoeden wij geen reparaties aan Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV’s).

  • Wat gebeurt er als ik niet thuis ben als de aannemer langskomt?

    Als de aannemer u niet thuis treft, kunnen wij hiervoor kosten in rekening brengen. Zorg daarom dat u thuis bent wanneer u een afspraak heeft.