Problemen met huur betalen

U kunt de huur niet op tijd betalen 

Het kan iedereen gebeuren: u betaalt de huur niet op tijd, u bent het vergeten of er staat niet genoeg geld op uw rekening. Denkt u dat u de huur niet op tijd kunt betalen? Laat het ons dan altijd weten. We kijken dan graag wat we voor u kunnen doen.

Betaalt u niet op tijd? Dan krijgt u een herinnering

Wij vragen u dan de huur alsnog aan ons over te maken. Betaalt u dan nog steeds niet op tijd? Dan krijgt u een aanmaning. Daarin leest u ook wat de kosten zijn als wij de deurwaarder inschakelen.

We kunnen een betalingsregeling afspreken

Denkt u dat u de huur niet op tijd kunt betalen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Soms kunnen we dan kosteloos een betalingsregeling afspreken. U moet hiervoor een afspraak maken. Wij zullen u dan thuis bezoeken om de regeling te bespreken.

We kunnen een deurwaarder inschakelen

Heeft u na een herinnering en aanmaning nog steeds niet betaald? Of komt u uw betalingsregeling niet goed na? En heeft u geen contact met ons opgenomen? Dan volgt een huisbezoek. Als wij geen contact met u kunnen krijgen, melden wij dit bij het Sociaal Team. Bovendien schakelen we de deurwaarder in. De kosten hiervan betaalt u. Indien de woning wordt ontruimd, kunt u drie jaar lang geen woning meer huren in de regio Utrecht. We gaan ervan uit dat u het niet zover laat komen. Bespreek problemen daarom altijd zo vroeg mogelijk met ons. We zoeken graag samen naar een oplossing.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij willen niet dat uw betalingsachterstand oploopt en u daardoor in de problemen komt. Of dat we in een juridische procedure terecht komen. Of dat u - in het ergste geval – uw huis kwijt raakt. Daarom zoeken we zo snel en vaak contact met u en werken we nauw samen met de volgende organisaties: 

Om u te helpen, kunnen wij uw gegevens (uw naam, adres en hoogte van uw betalingsachterstand) aan die instanties doorgeven. Heeft u daar bezwaar tegen? Bel ons dan op (030) 634 90 90 of mail naar huurincassovivestenl.

Heeft u financiële problemen?

Aarzel dan niet en zoek hulp. U kunt hiervoor het Sociaal Team benaderen via 06-29458469. Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) kan u ondersteunen om financiële problemen te voorkomen en op te lossen. Ga naar wil-lekstroom.nl of bel (030) 70 22 300 om meteen een afspraak te maken.

Hulp nodig bij het invullen van formulieren of administratieve ondersteuning?
Daarvoor kunt u terecht bij het Info Spreekuur in Houten.

Tip: Op de particuliere site rechtopgeld.nl vindt u allerlei informatie over regelingen waar u mogelijk gebruik van kunt maken. En hoe u deze kunt aanvragen. Door een test met eenvoudige vragen, krijgt u daarop het antwoord.

Veelgestelde vragen problemen met huur betalen

  • Wat is Vroeg Eropaf?

    Vroeg Eropaf is een samenwerking tussen Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de woningcorporaties Viveste, Mitros, LEKSTEDEwonen, Provides, Portaal, Jutphaas Wonen en Woningbouwvereniging Lopik. Het doel is geldproblemen bij  huurders in de regio Lekstroom eerder signaleren en waar mogelijk oplossen om zo huisuitzettingen te voorkomen.

    De Vroeg Eropaf-methode is ontwikkeld in Amsterdam en heeft succes. Door Vroeg Eropaf neemt het aantal huurachterstanden af. Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan met de huurder worden grotere problemen voorkomen en wordt eerder gezocht naar oplossingen.